C Mængder, kvantorer, udsagn og beviser

En mængde AA er en samling af forskellige objekter. Denne noget intuitive beskrivelse af en mængde er tilstrækkelig i de fleste sammenhænge, og vi vil ikke præcisere definitionen nærmere (hvilket hurtigt bliver ret kompliceret). Et objekt aa i en mængde AA kaldes også for et element i AA, og vi skriver i givet fald aAa \in A. I dette tilfælde siger vi også, at aa tilhører AA. Hvis et givet objekt bb ikke tilhører AA, så skriver vi bAb \notin A. En mængde AA kaldes endelig, hvis den kun indeholder endeligt mange elementer. I modsat fald kaldes AA for en uendelig mængde. Blandt de endelige mængder findes den tomme mængde \emptyset; altså mængden der ikke indeholder nogen objekter.
Mængder kan beskrives ved at fortælle, hvilke objekter de indeholder. F.eks. betyder
A={1,2,5}, A = \left\{ 1 , 2, 5 \right\},
at AA er en mængde bestående af tallene 11, 22 og 55. En notation af formen
B={1,2,3,,271},(C.1) B= \left\{ 1,2,3,\ldots,271 \right\}, \tag{C.1}
betyder, at BB er mængden bestående af alle heltal fra 11 til 271271. I (C.1) præciserer vi ikke alle elementer i BB, men angiver alene et mønster for, hvordan elementerne i BB fremkommer.
To mængder AA og BB er identiske, hvis de indeholder de samme elementer, og vi skriver i givet fald A=BA=B. Notationen ABA \subseteq B anvendes, hvis ethvert element i AA også er et element i BB; i givet fald kalder vi AA for en delmængde af BB. Det er derfor klart, at A=BA=B er det samme som, at både ABA \subseteq B og BAB \subseteq A. Mange sætninger udtaler sig om, at to givne mængder AA og BB er ens, og ofte vises sådanne udsagn ved at vise, at ethvert element i AA også er et element i BB (dvs. ABA \subseteq B) og vice versa (dvs. BAB \subseteq A).
Såfremt CC er en mængde, og AA og BB begge er delmængder af CC, så anvender vi notationen ABA \cup B om foreningen af AA og BB; dvs. om den delmængde af CC, der består af de elementer, der enten tilhører AA eller BB. Notationen ABA \cap B betegner fællesmængden af AA og BB, og er den delmængde af elementer i CC, der både tilhører AA og BB. Endeligt vil vi anvende notationen ABA \setminus B om den delmængde i CC, der består af de elementer, der tilhører AA, men som ikke tilhører BB. F.eks. har vi da, at hvis C={1,2,3,4,5,6}C=\{ 1,2,3,4,5,6 \}, A={1,2,3,4}A=\{ 1,2,3,4 \} og B={2,4,6}B=\{2,4,6 \} at
AB={1,2,3,4,6}AB={2,4}AB={1,3}.\begin{aligned} A \cup B & = \{ 1,2,3,4,6 \} \\ A \cap B & = \{ 2, 4 \} \\ A \setminus B & = \{ 1,3 \}. \end{aligned}
I disse noter vil vi anvende betegnelsen Z\mathbb{Z} om mængden af alle heltal; dvs.
Z={,4,3,2,1,0,1,2,3,4,}, \mathbb{Z} = \{ \ldots, -4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4,\ldots \},
mens mængden af positive heltal vil blive betegnet med
N={1,2,3,4,}, \mathbb{N} = \{1,2,3,4,\ldots \},
og vil blive omtalt som de naturlige tal. Herudover, så anvender vi notationen Q\mathbb{Q} om mængden af rationale tal (dvs. tal på formen pq\frac{p}{q}, for p,qZp,q \in \mathbb{Z}). Mængden af reelle og komplekse tal vil blive betegnet med hhv. R\mathbb{R} og C\mathbb{C}.

C.1 Udsagn

Et matematisk udsagn (eller blot et udsagn) er en udtalelse, der enten er sand eller falsk. F.eks. er udtalelsen “1=21=2” falsk og dermed et udsagn. Tilsvarende er udtalelsen “2=1+12=1+1” sand og dermed også et udsagn. Derimod er udtalelsen “21 gule biler” hverken sand eller falsk og dermed ikke et matematisk udsagn. To udsagn pp og qq siges at være ækvivalente, hvis de har samme sandhedsværdi; dvs. hvis enten pp og qq begge er sande udsagn, eller begge er falske udsagn.

Quiz

Markér de felter, der indeholder et udsagn i matematisk forstand.
Alle biler er røde
34π2\frac{3}{4\cdot\pi^2}
E=mc2E=m\cdot c^2
6+826 + 8^2
Lad xRx \in \mathbb{R} og yNy \in \mathbb{N}
Velkommen til lineær algebra
R\mathbb{R} er et legeme
N\mathbb{N} er et legeme
Ud fra to udsagn pp og qq kan vi konstruere andre udsagn. Vi skriver:
  1. pqp \wedge q om udsagnet der alene er sandt, hvis pp og qq begge er sande.
  2. pqp \vee q om udsagnet der alene er falsk, hvis pp og qq begge er falske.
  3. ¬p\neg p om udsagnet der alene er falsk, når pp er sandt (dvs. specielt er ¬p\neg p sandt, når pp er falsk).
  4. pqp \Rightarrow q om udsagnet der alene er falsk, hvis pp er sand og qq er falsk.
  5. pqp \Leftarrow q om udsagnet qpq \Rightarrow p.
  6. pqp \Leftrightarrow q om udsagnet der alene er sandt, hvis pp og qq er ækvivalente udsagn.
Det er en nyttig opgave at vise, at pqp \Leftrightarrow q er sandt, netop når både pqp \Rightarrow q og qpq \Rightarrow p er sande. Med andre ord er følgende udsagn sandt
(pq)((pq)(qp))(C.2) (p \Leftrightarrow q) \Leftrightarrow ((p \Rightarrow q) \wedge (q \Rightarrow p)) \tag{C.2}
En sætning udtaler sig om, hvorvidt et givet udsagn er falsk eller sandt. F.eks. skal en sætning af formen
pq. p \Leftrightarrow q.
forstås som, at udsagnet pqp \Leftrightarrow q er sandt; dvs. at pp og qq er ækvivalente udsagn. Ifølge (C.2) så kan et sådant udsagn vises ved at vise følgende to udsagn:
  1. Hvis pp er sandt, så er qq sandt (svarende til at udsagnet pqp \Rightarrow q er sandt).
  2. Hvis qq er sandt, så er pp sandt (svarende til at udsagnet qpq \Rightarrow p er sandt).
Til tider vælger man at studere sandhedsværdien af udsagnet pqp \Rightarrow q ved at studere det kontraponerede udsagn ¬q¬p\neg q \Rightarrow \neg p. At dette er muligt skyldes, at pqp \Rightarrow q og ¬q¬p\neg q \Rightarrow \neg p er ækvivalente udsagn; dvs. følgende udsagn er sandt
(pq)(¬q¬p). (p \Rightarrow q) \Leftrightarrow (\neg q \Rightarrow \neg p).
Det overlades til læseren at indse denne ækvivalens.

Quiz

I nedenstående betegner xx et reelt tal. Indsæt de korrekte symboler, så udsagnene bliver sande
x2=4x^2=4
x=2x=2
x2=4x^2=4
x=2x=2
x=2x=-2
\vee
\Leftrightarrow
\Leftarrow

C.2 Kvantorer

I formulering af udsagn anvender vi ofte al-kvantoren \forall og eksistens-kvantoren \exists. Disse kvantorer er matematisk notation for hhv. “for alle” og “der eksisterer”. F.eks. udtrykker udsagnet
xR ⁣:x20, \forall x \in \mathbb{R} \colon x^2 \geq 0,
at kvadratet på alle reelle tal er positivt eller lig 00. Kvantorer kan også kombineres som f.eks. i
xR,yR ⁣:y<x, \forall x \in \mathbb{R}, \exists y \in \mathbb{R} \colon y < x,
der udtrykker, at der for alle reelle tal xx, eksisterer et reelt tal yy, der er mindre end xx. Til tider anvendes notationen !\exists ! som betegnelse for, at “der eksisterer et entydigt”. F.eks. udtrykker
!aN ⁣:a2=25, \exists ! a \in \mathbb{N} \colon a^2 = 25,
at der eksisterer et entydigt naturligt tal med kvadrat 25.

Quiz

Opskriv følgende sætning med kvantorer og matematiske symboler: For alle reelle tal xx, eksisterer der heltal yy og zz, således at xx er større end yy, og xx er mindre end zz.
xRy,zZ:y<x<z\exists x \in \mathbb{R} \forall y,z \in \mathbb{Z} : y < x < z
xRy,zZ:y<x<z\exists x \in \mathbb{R} \forall y,z \in \mathbb{Z} : y < x < z
xRy,zZy<x<z\forall x \in \mathbb{R} \exists y,z \in \mathbb{Z} \Rightarrow y < x < z
xRy,zZy<x<z\exists x \in \mathbb{R}\exists y,z \in \mathbb{Z} \Rightarrow y < x < z
xRy,zZ:y<x<z\forall x \in \mathbb{R} \exists y,z \in \mathbb{Z} : y < x < z
xNy,zZ:y<x<z\forall x \in \mathbb{N} \forall y,z \in \mathbb{Z} : y < x < z
xRy,zZ:z<x<y\forall x \in \mathbb{R} \Rightarrow \exists y,z \in \mathbb{Z} : z < x < y
xRy,zZz<x<y\forall x \in \mathbb{R} \Rightarrow \exists y,z \in \mathbb{Z} \Leftrightarrow z < x <y

C.3 Induktionsbeviser

Lad AA betegne en delmængde af de naturlige tal
N={1,2,3,}. \mathbb{N} = \left\{ 1,2,3,\ldots \right\}.
Vi beskriver nu et kriterium, der sikrer, at AA er lig N\mathbb{N}. Vi påstår, at AA er lig N\mathbb{N} blot AA har følgende egenskaber:
  1. 1A1 \in A.
  2. Hvis et element aNa \in \mathbb{N} er indeholdt i AA, så vil a+1a+1 også være indeholdt i AA.
Ideen er, at hvis 1A1 \in A (iflg. betingelse (1.)), så vil 2A2 \in A ifølge betingelse (2.). Herefter vil 3A3 \in A ifølge betingelse (2.), og så fremdeles. Denne egenskab ved N\mathbb{N} ligger til grund for induktionsbeviser.
I forbindelse med induktionsbeviser betragter man en samling af udsagn indekseret ved elementerne i N\mathbb{N}; dvs. man har et udsagn PiP_i for ethvert iNi \in \mathbb{N}. Sættes
A={iNPi er sandt}, A = \left\{i \in \mathbb{N} \mid P_i \text{ er sandt}\right\},
så er AA en delmængde af N\mathbb{N}. At alle udsagn PiP_i, for iNi \in \mathbb{N}, er sande, er da ækvivalent med, at A=NA = \mathbb{N}. Det sidste udsagn kan tjekkes via ovenstående kriterium, og vi konkluderer dermed, at PiP_i er sandt, for alle iNi \in \mathbb{N}, såfremt:
  1. P1P_1 er sandt.
  2. For alle nNn \in \mathbb{N} gælder: Hvis PnP_n er sandt, så er Pn+1P_{n+1} sandt.
Udsagn (a.) omtales også som induktionsstarten, mens (b.) kaldes induktionsskridtet. Udsagnet PnP_n kaldes induktionshypotesen. At anvende (a.) og (b.) til at vise gyldigheden af alle udsagn PnP_n, for nNn \in \mathbb{N}, omtales som, at PnP_n er vist via matematisk induktion i nn. Pga. beskrivelsen af (b.) så vil der oftest være en forbindelse mellem de betragtede udsagn P1,P2,P3P_1,P_2,P_3 \ldots.
Til tider er det nyttig at anvende en anden form for induktion, der ofte omtales som stærk induktion. Her erstattes udsagnene (a.) og (b.) med:
  1. P1P_1 er sandt.
  2. For alle nNn \in \mathbb{N} gælder: Hvis PiP_i er sandt for alle ini \leq n, så er Pn+1P_{n+1} sandt.
Det overlades til læseren at overveje, at hvis (c.) og (d.) er opfyldte, så er PiP_i sandt for alle iNi \in \mathbb{N}.
For alle nNn \in \mathbb{N} lader vi PnP_n betegne udsagnet, at
1+2+3++n=n(n+1)2, 1+2+3+ \ldots + n = \frac{n(n+1)}{2},
er opfyldt. Vi vil nu vise, at PnP_n er sandt for alle nNn \in \mathbb{N} via induktion i nn. Induktionsstarten er ækvivalent med, at
1=1(1+1)2, 1=\frac{1(1+1)}{2},
hvilket er oplagt. Antag herefter, at n1n \geq 1, og at PnP_n er sandt; dvs. at identiteten
1+2+3++n=n(n+1)2,(C.3) 1+2+3+ \ldots + n = \frac{n(n+1)}{2}, \tag{C.3}
er opfyldt. I induktionsskridtet skal vi da konkludere, at Pn+1P_{n+1} er sandt; altså at
1+2+3++n+(n+1)=(n+1)(n+2)2.(C.4) 1+2+3+ \ldots + n +(n+1)= \frac{(n+1)(n+2)}{2}. \tag{C.4}
Men venstresiden i (C.4) kan, jf. antagelsen (C.3), beregnes som
n(n+1)2+(n+1)=n(n+1)+2(n+1)2=(n+1)(n+2)2, \frac{n(n+1)}{2} + (n+1) = \frac{n(n+1)+ 2(n+1)}{2} = \frac{(n+1)(n+2)}{2},
og vi konkluderer hermed, at Pn+1P_{n+1} er sandt hvis PnP_n er sandt. Samlet konluderer vi, at PnP_n er sandt for alle nNn \in \mathbb{N}.
Udover den ovennævnte beskrivelse af matematisk induktion så eksisterer der et væld af varianter. Oftest betragter man en samling af udsagn indekseret ved en delmængde MM af N\mathbb{N} (eller Z\mathbb{Z}); dvs. man betragter udsagn PnP_n for nMn \in M. Hvis f.eks.
M={2,3,4,}, M = \left\{ 2,3,4,\ldots \right\},
så kan gyldigheden af PnP_n, for alle nMn \in M, tjekkes ved følgende betingelser:
  1. P2P_2 er sandt.
  2. For alle n2n \geq 2 gælder: Hvis PnP_n er sandt, så er Pn+1P_{n+1} sandt.
Tilsvarende hvis
M={2,3,4,5,6,7,8,9}, M = \left\{ 2,3,4,5,6,7,8,9 \right\},
så er PnP_n sandt, for alle nMn \in M, såfremt:
  1. P2P_2 er sandt.
  2. For alle nM{9}n \in M \setminus \left\{ 9 \right\} gælder: Hvis PnP_n er sandt, så er Pn+1P_{n+1} sandt.