C Mængder, kvantorer, udsagn og beviser

En mængde er en samling af forskellige objekter. Denne noget intuitive beskrivelse af en mængde er tilstrækkelig i de fleste sammenhænge, og vi vil ikke præcisere definitionen nærmere (hvilket hurtigt bliver ret kompliceret). Et objekt i en mængde kaldes også for et element i , og vi skriver i givet fald . I dette tilfælde siger vi også, at tilhører . Hvis et givet objekt ikke tilhører , så skriver vi . En mængde kaldes endelig, hvis den kun indeholder endeligt mange elementer. I modsat fald kaldes for en uendelig mængde. Blandt de endelige mængder findes den tomme mængde ; altså mængden der ikke indeholder nogen objekter.
Mængder kan beskrives ved at fortælle, hvilke objekter de indeholder. F.eks. betyder
at er en mængde bestående af tallene , og . En notation af formen
betyder, at er mængden bestående af alle heltal fra til . I (C.1) præciserer vi ikke alle elementer i , men angiver alene et mønster for, hvordan elementerne i fremkommer.
To mængder og er identiske, hvis de indeholder de samme elementer, og vi skriver i givet fald . Notationen anvendes, hvis ethvert element i også er et element i ; i givet fald kalder vi for en delmængde af . Det er derfor klart, at er det samme som, at både og . Mange sætninger udtaler sig om, at to givne mængder og er ens, og ofte vises sådanne udsagn ved at vise, at ethvert element i også er et element i (dvs. ) og vice versa (dvs. ).
Såfremt er en mængde, og og begge er delmængder af , så anvender vi notationen om foreningen af og ; dvs. om den delmængde af , der består af de elementer, der enten tilhører eller . Notationen betegner fællesmængden af og , og er den delmængde af elementer i , der både tilhører og . Endeligt vil vi anvende notationen om den delmængde i , der består af de elementer, der tilhører , men som ikke tilhører . F.eks. har vi da, at hvis , og at
I disse noter vil vi anvende betegnelsen om mængden af alle heltal; dvs.
mens mængden af positive heltal vil blive betegnet med
og vil blive omtalt som de naturlige tal. Herudover, så anvender vi notationen om mængden af rationale tal (dvs. tal på formen , for ). Mængden af reelle og komplekse tal vil blive betegnet med hhv. og .

C.1 Udsagn

Et matematisk udsagn (eller blot et udsagn) er en udtalelse, der enten er sand eller falsk. F.eks. er udtalelsen “” falsk og dermed et udsagn. Tilsvarende er udtalelsen “” sand og dermed også et udsagn. Derimod er udtalelsen “21 gule biler” hverken sand eller falsk og dermed ikke et matematisk udsagn. To udsagn og siges at være ækvivalente, hvis de har samme sandhedsværdi; dvs. hvis enten og begge er sande udsagn, eller begge er falske udsagn.

Quiz

Markér de felter, der indeholder et udsagn i matematisk forstand.
Alle biler er røde
Lad og
Velkommen til lineær algebra
er et legeme
er et legeme
Ud fra to udsagn og kan vi konstruere andre udsagn. Vi skriver:
  1. om udsagnet der alene er sandt, hvis og begge er sande.
  2. om udsagnet der alene er falsk, hvis og begge er falske.
  3. om udsagnet der alene er falsk, når er sandt (dvs. specielt er sandt, når er falsk).
  4. om udsagnet der alene er falsk, hvis er sand og er falsk.
  5. om udsagnet .
  6. om udsagnet der alene er sandt, hvis og er ækvivalente udsagn.
Det er en nyttig opgave at vise, at er sandt, netop når både og er sande. Med andre ord er følgende udsagn sandt
En sætning udtaler sig om, hvorvidt et givet udsagn er falsk eller sandt. F.eks. skal en sætning af formen
forstås som, at udsagnet er sandt; dvs. at og er ækvivalente udsagn. Ifølge (C.2) så kan et sådant udsagn vises ved at vise følgende to udsagn:
  1. Hvis er sandt, så er sandt (svarende til at udsagnet er sandt).
  2. Hvis er sandt, så er sandt (svarende til at udsagnet er sandt).
Til tider vælger man at studere sandhedsværdien af udsagnet ved at studere det kontraponerede udsagn . At dette er muligt skyldes, at og er ækvivalente udsagn; dvs. følgende udsagn er sandt
Det overlades til læseren at indse denne ækvivalens.

Quiz

I nedenstående betegner et reelt tal. Indsæt de korrekte symboler, så udsagnene bliver sande

C.2 Kvantorer

I formulering af udsagn anvender vi ofte al-kvantoren og eksistens-kvantoren . Disse kvantorer er matematisk notation for hhv. “for alle” og “der eksisterer”. F.eks. udtrykker udsagnet
at kvadratet på alle reelle tal er positivt eller lig . Kvantorer kan også kombineres som f.eks. i
der udtrykker, at der for alle reelle tal , eksisterer et reelt tal , der er mindre end . Til tider anvendes notationen som betegnelse for, at “der eksisterer et entydigt”. F.eks. udtrykker
at der eksisterer et entydigt naturligt tal med kvadrat 25.

Quiz

Opskriv følgende sætning med kvantorer og matematiske symboler: For alle reelle tal , eksisterer der heltal og , således at er større end , og er mindre end .

C.3 Induktionsbeviser

Lad betegne en delmængde af de naturlige tal
Vi beskriver nu et kriterium, der sikrer, at er lig . Vi påstår, at er lig blot har følgende egenskaber:
  1. .
  2. Hvis et element er indeholdt i , så vil også være indeholdt i .
Ideen er, at hvis (iflg. betingelse (1.)), så vil ifølge betingelse (2.). Herefter vil ifølge betingelse (2.), og så fremdeles. Denne egenskab ved ligger til grund for induktionsbeviser.
I forbindelse med induktionsbeviser betragter man en samling af udsagn indekseret ved elementerne i ; dvs. man har et udsagn for ethvert . Sættes
så er en delmængde af . At alle udsagn , for , er sande, er da ækvivalent med, at . Det sidste udsagn kan tjekkes via ovenstående kriterium, og vi konkluderer dermed, at er sandt, for alle , såfremt:
  1. er sandt.
  2. For alle gælder: Hvis er sandt, så er sandt.
Udsagn (a.) omtales også som induktionsstarten, mens (b.) kaldes induktionsskridtet. Udsagnet kaldes induktionshypotesen. At anvende (a.) og (b.) til at vise gyldigheden af alle udsagn , for , omtales som, at er vist via matematisk induktion i . Pga. beskrivelsen af (b.) så vil der oftest være en forbindelse mellem de betragtede udsagn .
Til tider er det nyttig at anvende en anden form for induktion, der ofte omtales som stærk induktion. Her erstattes udsagnene (a.) og (b.) med:
  1. er sandt.
  2. For alle gælder: Hvis er sandt for alle , så er sandt.
Det overlades til læseren at overveje, at hvis (c.) og (d.) er opfyldte, så er sandt for alle .
For alle lader vi betegne udsagnet, at
er opfyldt. Vi vil nu vise, at er sandt for alle via induktion i . Induktionsstarten er ækvivalent med, at
hvilket er oplagt. Antag herefter, at , og at er sandt; dvs. at identiteten
er opfyldt. I induktionsskridtet skal vi da konkludere, at er sandt; altså at
Men venstresiden i (C.4) kan, jf. antagelsen (C.3), beregnes som
og vi konkluderer hermed, at er sandt hvis er sandt. Samlet konluderer vi, at er sandt for alle .
Udover den ovennævnte beskrivelse af matematisk induktion så eksisterer der et væld af varianter. Oftest betragter man en samling af udsagn indekseret ved en delmængde af (eller ); dvs. man betragter udsagn for . Hvis f.eks.
så kan gyldigheden af , for alle , tjekkes ved følgende betingelser:
  1. er sandt.
  2. For alle gælder: Hvis er sandt, så er sandt.
Tilsvarende hvis
så er sandt, for alle , såfremt:
  1. er sandt.
  2. For alle gælder: Hvis er sandt, så er sandt.